Skip navigation

Kissé furcsa cikket dobott elém a Facebook, címén:
“Kickstarter and early access games are ruining PC gaming”
Még végig se olvastam, de már megszületett bennem ez a cikk…
Kezdjük ott, hogy az Extremetech.com oldalán publikálta , ami kb akkora értékű, mint az SG.hu játék cikkei között Ötvös Tiborka agymenései.
Szóval nézzük is meg, miért nézek nagyokat most:


“As Steam, Humble Bundle — and soon, Valve hopes, the Steam Machine — continue to bring PC gaming to the forefront of in-home entertainment, the indie gaming scene is as popular as it has ever been. Still, though, indie developers need funding, and both Kickstarter and early access games have risen to prominence as the most popular ways to push a game through development. Unfortunately, both methods of funding are ruining PC gaming.”
Nyitás. Innentől kezdve legfeljebb a “Na miért gondolod te hülye?!” okán olvassuk tovább. Tegyük is;

“Crowdfunding is one of the only ways to help indie developers make some potentially great — or at least, interesting — games. It’s unlikely that a big-name publisher would take a chance on and fund two unproven kids developing a game from their shared studio apartment. Turning the funding over to interested gamers is a decent way for those developers to make enough money to work on the game full-time, rather than be driven to madness due to working a desk job during the day just to buy a meager amount of food to eat while developing their game at night.”
Egy kis filler… (már nekem is, ty! )

“Releasing a playable-but-unfinished version of a game — called “early access” instead of something more accurate like “frustratingly unfinished access” — is another admittedly clever, though ultimately ruinous way to help fund a game. If a game needs another jolt of money for whatever reason, giving players “early access” to the current build of the game is at least more appealing than asking for some more funds but not providing anything in return. While crowdfunding platforms and early access releases are both successful ways of generating money, they’re also lowering both the excitement and quality of PC games as a whole.”
O.okés… Szóval először is az “Early Access” fogalmával legyünk tisztában. Ez vagy valmi bónusz, vagy egyszerűen Beta Test. Előbbit általában alap deadline-nak veszik, és csak marketingfogás, utóbbinál pedig ne panaszkodjunk ha sok frusztráló hibát találunk benne. Pontosan ezért van, “több szem többet lát” alapon.  Innentől már másról beszélünk, ami az erőltetett megjelenés, legjobb példának Guild Wars 2-t tudnám fölhozni, ahol nagyon érezhető ez a mai napig. Ez a kiadók hibája, nem a fejelsztőcégeké, és legfőképp nem Kickstarteres berkekben!  És akkor máris tudjuk, hogy legfőképpen a befektetők, tehát a pénz diktálja a fejlesztőknek, min és mennyit dolgozhatnak. Emlékezzünk vissza egy régebbi GameStar cikkre, ahol az NCSoft kimutatásai után kénytelen volt az ArenaNet-től elmarkolt pénz egy részét visszaszolgáltatni, mindezt szinte pánikszerűen. Érthető.

“What’s so bad about giving you a playable build in return for your pre-order, or helping to fund a game that would otherwise not get made? Both avenues of game development create different issues, though both are debilitating. Kickstarter, though a platform for interesting ideas, is more often than not a platform for eventual disappointment. The crowdfunding site’s biggest qualitative success was Cards Against Humanity, everyone’s favorite game to avoid playing with grandma. The other top successes were either huge disappointments, games or movies that have yet to release months or years later, and a virtual reality headset development kit that isn’t compatible with much, and ultimately requires expensive companion gadgets to achieve its goal.”
Kedves James-nek még nem esett le, hogy a KickStarter kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy olyan dolgokra fordítsuk költőpénzünket, amire igényünk is van. Jobban beleszólhatunk a végeredményért, nem csak könyörgünk vagy utólag rimánkodunk.  Természetesen nagyon sok tőke kell egy “ipari minőségű” alkotáshoz, de az olyan dolgok mint Stílus és Kreativitás, nem lehet pénzben mérni.

“It’s fine if you want to take a risk and help fund a product on Kickstarter, but the platform not only doesn’t guarantee a worthwhile product — or one that works well, or even releases at all — but it ruins the games news cycle. A large swathe of PC games you read about on your outlet of choice ultimately finishes with a link to a Kickstarter or Indiegogo campaign, destroying your excitement and anticipation of a title. Again, tossing money toward projects that would otherwise not receive funding is great, but squelching your excitement about upcoming releases is detrimental to your own enjoyment.”
Na itt a BS. Rendben, lehetséges hogy nem azt kapod pontosan amit akarsz, mert fizetős-demokráciát játszol, ami mint tudjuk, csak a legokosabban kedvez mindenkinek. Ha probléma adódik, természetesen a legtöbbet adakozók érdekeit veszik figyelembe, és az alapján próbálják kiadni a terméket. Iron Sky… Ami a fent említettek tökéletes példája. Izraeli pénzből hamar eldöntötték, hogy komoly sci-fi helyett egy “szánalmas űrnáci-kabaré” lesz. És az is lett…
Továbbmenve, nem kellene KickStarteren keresgélnünk, ha a “nagyok” azt adnák, amire vágyunk, és nem amire csakazért is várnunk kell. Ugye értjük?


“Whereas the downside of Kickstarting a game has been made apparent time and again over the course of the platform’s life, the detriment of purchasing an early access title is less noticeable from the outset. Essentially, you’re pre-ordering a game and getting an unfinished build of the game as your pre-order bonus, rather than some kind of in-game DLC to be redeemed at launch. Getting something with your pre-order is certainly better than getting nothing, but getting an unfinished, playable version of the game is normally not the best solution.”
Ezzel azért egyet értek. Egy Pre-Purchase adjon különleges dolgokat, míg egy Pre-Order meg valami kedvességet. Elvégre így igazságos és logikus.

“The tactic was popularized when the PC gaming world saw what Minecraft did with its buyable alpha release. Mojang’s game was extraordinarily fun in its unfinished state, but that’s because the game’s central point was already in place: mine materials, then build stuff with them. The whole of PC gaming caught on, and now it seems like just about every new PC game is available in some form of early access build. Whereas Minecraft succeeded at an early release, though, most other games do not. This is because most games are built on a mechanic that needs to be finished before it’s fun. However, even in that rare case when a game is fun before it’s complete, there’s still a looming issue.
Often, you’ll binge on the early access release, burn out, and not go back to the final build that would have provided a much better experience. You may go back to check out the new features, but ultimately, you just can’t bring yourself to build another base in Don’t Starve even though it’s a good game. If you just avoid an early access game until the final release, chances are almost everyone else didn’t, and they’re already burnt out on the game when it’s time for you to give it a go.”
Senki se kötelez rá, hogy félkésznek érzett termékeket vegyünk! Ha ennyire aggódnánk, egyúttal biztosak lehetnénk abban is, hogy az “early-access” tábor még belogolni se tud, annyira bugos minden…


“Early access, like Kickstarter, also ruins the gaming news cycle. Sure, you get to read about a game that might not have been playable without early access, but the reviews are all the same. You know the drill: the game shows promise but needs a ton of polish in its current state. Again, your excitement is dashed; the only thing you learned is that an unfinished game lacks important features.
Early access means a game is less fun to both read about and play.
The PC gaming scene doesn’t exactly have one foot in the grave due to crowdfunded endeavors and early access, but both avenues are relatively young, and there’s a whole world of damage they can do in the long run. If the common issues were fixed, then both could be a boon to the gaming industry, changing it for the better. Unfortunately, that’s not how they’re currently changing the industry.”

Akkor is összegzésként elmondhatjuk, hogy az alany-cikk jobban rombolja a jövő játékainak esélyét, mint amit eredetileg megvádolt…
Szerintetek melyik verzió károsabb?
Egy KickStarter, ahol kispénzből megkaphatod amit szeretnél, a dolgozóknak adunk egy kiemelkedési lehetőséget ebből az eBürokrációból és ahonnan még a nagyok is “lopnak”,
vagy az olyan cikkek, amik megpróbálnak titeket visszaszoktatni az esélyüket sokadjára ellőtt kiadókhoz, hovatovább, leírja hogy TE egy kis hülye vagy, és TE is felelős lehetsz a piac romlásának, mert igényeid vannak.

Eredeti cikk: http://www.extremetech.com/gaming/173353-kickstarter-and-early-access-games-are-ruining-pc-gaming
Akárhogy is, jómagam jobb szeretem az egyenes beszédet és a korrekt gondolatokat.
– Royal

 
Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: